úterý 21. února 2017

Tartaletky s čokoládovou ganache

Babička slavila sedmdesáté narozeniny. Normálně byste asi očekávali velkou oslavu, spoustu lidí, rodinnou sešlost a další s tím spojené tradičně oslavovací akty, ale nenechte se zmást svými předsudky, jež Vám jistě v souvislosti s oslavami kulatin naskočí na mysl. Babička totiž pro tuhle příležitost měla úplně jiné plány. Usoudila, že vzhledem k tomu, jaká je zima, která už mě mimochodem začíná psychicky velmi velmi sužovat, bude lepší nechat oslavy na poněkud teplejší situaci, tedy na léto. Je to zvláštní, uznávám, ale proč ne. Já jsem se do toho rozhodně nechtěla motat. Ale, jak to tedy souvisí s tartaletkami, ptáte se? Už se k tomu pomalu ale jistě dostávám...


Jediný projev oslavy teď, tedy v únoru, mělo být malé posezení s kamarádkami. A pro tuto příležitost mě babča požádala o napečení něčeho malého. Třeba cupcaků. Věděla jsem o nich už delší dobu dopředu, takže vše bylo v pohodě, se vším jsem počítala. Ale, jak už to tak bývá, a u mě obzvlášť, člověk míní a jiní mění. Začali se ohlašovat gratulanti a z jedné dávky cupcaků se nakonec stala jedna dávka minicupcaků, tartaletky a minivětrníčky. A tak jsem pekla. Pekla, pekla a pekla. Ale nevadilo mi to. Nějak se to dalo zvládnout, takže jsem napekla, co jsem měla a oslavy mohly začít. A kdybyste si náhodou chtěli myslet, že od teď už to bylo normální, tak nebylo. Místo jedné oslavy totiž gratulanti přicházeli postupně během celého týdne. Co k tomu říct? Prostě sedmdesátiny, jak se patří. Jo, a ta letní oslava prý bude taky...


Ale teď už k tartaletkám. Dlouho nebyl recept, takže tentokrát je tady právě tenhle na úplně jednoduché, rychlé a hlavně mooc dobré tartaletky. Pokud nemáte formičky na tartaletky, nezoufejte a použijte třeba košíčky na muffiny.

Tartaletky s čokoládovou ganache

nachystejte si:
150 g hladké mouky
75 g cukru
75 g másla (studeného)
1 žloutek
špetku soli
1 lžíci vody

ganache:
200 g čokolády (alespoň 60%)
200 ml smetany ke šlehání

1. Z mouky, cukru, másla, žloutku, soli a lžíce vody vypracujte těsto. Zabalte do folie a nechte v lednici odpočívat alespoň 15 minut. 

2. Těsto vyndejte z lednice a vyválejte na pomoučněném vále na tloušťku asi 3 mm. Vykrojené kolečka vkládejte do formiček a lehce vtlačte tak, aby hezky vyplnila obvod formičky a vznikl tvar košíčku. Dno každé tartaletky několikrát propíchněte vidličkou, aby se při pečení nenafukovaly. Pečtě na 170°C asi 10 minut.

3. Na ganache nakrájejte čokoládu na menší kousky a vložte do tepluvzdorné misky. Smetanu s vanilkou nalijte do hrnce a přiveďte k varu. Jakmile začne smetana vřít, sejměte ji z ohně a přelijte jí čokoládu. Nechte asi minutu "sednout" a pak metličkou šlehejte, dokud nebude směs hladká. 

4. Pomocí lžíce naplňte každý vychladlý košíček připravenou ganachí. Dozdobte ovocem nebo čímkoliv podle své fantazie a vychutnávejte. Tip na závěr, nejlepší jsou po několika hodinách nebo na druhý den, kdy košíček hezky změkne a vše se tak nějak krásně sžije. 





Žádné komentáře :

Okomentovat